Príprava na sväté prijímanie
Čím pripravíme dušu na sväté prijímanie?
Dušu pripravíme na sväté prijímanie tým, že sme v milosti posväcujúcej a že sa zbožne modlíme.
154. Čím pripravíme telo na sväté prijímanie?
Telo pripravíme na sväté prijímanie tým, že sme od polnoci lační, na tele čistí a slušne oblečení.
Príprava duše. – Sväté prijímanie pôsobí tým viac milostí, čím častejšie kto prijíma, čím je lepšie pripravený a čím je pri ňom zbožnejší. Keby sa niekto vedome opovážil pristúpiť k svätému prijímaniu s ťažkým hriechom (bez milosti posväcujúcej), dopustil by sa tým ďalšieho ťažkého hriechu – svätokrádeže. Takýto “odsúdenie sebe je a pije, lebo nerozoznáva telo Pána.” (1. Kor. 11, 29) Kto si je vedomý ťažkého hriechu, musí pred svätým prijímaním ísť najprv k svätej spovedi. Sväté prijímanie s ľahkým hriechom pôsobí menej milosti. Preto pred svätým prijímaním máme vzbudiť ľútosť nad hriechmi.
Pred svätým prijímaním si odpovedz modlitbou na tri otázky: 1. Kto prichádza ku mne? (Pán môj a Boh môj. Verím a klaniam sa Ti, Pane Ježišu.) – 2. Ku komu prichádza? (K nehodnému služobníkovi: Pane, nie som hoden… Bože, buď milostivý mne hriešnemu.) 3. Prečo prichádza? (Pretože ma miluje a chce ma spasiť. Aj ja ťa milujem, Pane Ježišu a túžim po tebe. Príď ku mne. Ty si môj a ja som tvoj.)
Po svätom prijímaní: 1. klaňaj sa Pánovi Ježišovi a ďakuj, že k tebe prišiel. – 2. Obetuj mu svoju dušu i telo, sľúb vernosť. 3. Pros ho o všetko, čo potrebuješ pre dušu i telo. Pros o to nielen pre seba, ale aj pre svojich rodičov, súrodencov, príbuzných, dobrodincov a známych, živych i zomrelých. Pamätaj v modlitbách i na celú Cirkev a vlasť.
Po svätom prijímaní sa modli aspoň štvrť hodiny, pretože asi práve tak dlho prebýva Pán Ježiš so svojím telom, krvou a dušou v tebe a s tebou. Až za štvrť hodiny jeho sviatostná prítomnosť v tebe prestáva, pretože býva už porušená spôsobom chleba, avšak účinky svätého prijímania zostávajú. Celý deň svätého prijímania preži naozaj zbožne!
Príprava tela. – Predtým bol pôst pred svätým prijímaním tak prísny, že nebolo dovolené sa napiť ani vody. Teraz je piť vodu pred svätým prijímaním všetkým dovolené, ale nesmie k nej byť nič pridané. (Je dovolené piť vodu obyčajnú alebo minerálnu, nie však vodu s cukrom, s ovocnou šťavou alebo sódu.) Kto chce pristúpiť k svätému prijímaniu, musia byť od polnoci lačný. To znamená: Od polnoci až do svätého prijímania nesmie, nič jesť a nič piť okrem obyčajnej vody. ( Sú tu však výnimky. Spýtaj sa na to kňaza, on ťa o tom poučí.
——— Poznámka k dnešku: V súčasnosti zaväzuje pod ťažkým hriechom eucharistický pôst jednu hodinu. Ovšem veľmi doporučenia-hodné je zachovávať aspoň pôst podľa indultu pápeža Pia XII.: Tri hodiny od pokrmov aj alkoholických nápojov a hodinu od nápojov ostatných. Samozrejme ani žuvačku.
Pri týchto skrátených pôstoch je nutné dbať na umiernenosť v jedle a pití, lebo aj pri časovom zachovaní týchto postov, možno obzvlášť u poste hodinového veľmi ľahko zhrešiť proti úcte k Najsvätejšej Sviatosti ———
Vieš, ktoré sú najkrajšie a najradostnejšie chvíle v živote kresťana? Sú to chvíle, kedy sme s Pánom Ježišom po svätom prijímaní. Hľaď nech máš týchto chvíľ čo najviac! Každým svätým prijímaním je tvoja duša krajšia a máš právo na väčšiu radosť v nebi.zdroj https://pravykatolik.sk/2015/11/02/katechizmus-li-priprava-na-svate-prijimanie/
Moc svätej omše
Ak sú pochybnosti - ísť alebo neísť na sv. príjímanie ?
Pán Ježiš sv. Faustíne
Účinky sv. prijímania
Ochrana pred ťažkým hriechom
-
Pri svätom prijímaní Terezke hostia v ústach zmizla bez prehltnutia, len čo bola vložená do úst. Potvrdzuje to kňaz Naber, viedenský židovský obchodník Dr. Benno Karpeles a iní. viac
-
EUCHARISTICKÁ HOSTIA SA STALA ŽIVÝM SRDCOM počas slávenia Eucharistie v jeho pápežskej kaplnke vo Vatikáne, ked' Júlía Kímová prijala prijímanie z jeho rúk. viac
Podľa sv. Tomáša Akvinského je potrebné predovšetkým duchovne rozumieť prísľubu evanjelia, že nezomrie, kto bude jesť eucharistický chlieb (pórov. Jn 6, 50): nezomrie smrťou duchovnou. Rímsky katechizmus vraví, že «tieto sväté tajomstvá (t. j. prijímanie Kristovho tela) majú silu, aby nás ochránili od ťažkých chýb, aby nám poskytli ochranu proti útoku pokušenia; sú nebeskou zárukou, že sa naša duša tak ľahko nepoškvrní a neskazí smrteľnou vášňou».
Ochrana pred ľahkým hriechom.
Ľahkých previnení sa dopúšťame zo slabosti, z vlažnosti. Eucharistia je chlieb, čo dáva silu srdcu človeka (Ž 103, 15), zapaľuje lásku, premáha teda vlažnosť.
Bezpečnosť pred zlým duchom.
Sv. Ján Zlatoústy píše
«Božia krv zaháňa diablov, privoláva dobrých anjelov. Keď v nás vidia krv Pána, diabli utekajú, anjeli prichádzajú. Keď odchádzame od Pánovho stola, je to akoby z nás šľahali plamene, ktoré obracajú diablov na útek.» Istejšie vzdoruje pokušeniu silnejšia láska k Bohu.
Sv. Ján Zlatoústy nám vstupuje do svedomia takto: Ochutnal si Pánovu krv, a ani tak nepoznáš brata. Zneucťuješ tento stôl, keď nepovažuješ za hodného mať účasť na tvojom pokrme toho, ktorý bol uznaný za hodného mať účasť na tomto stole. Boh ťa oslobodil od všetkých tvojich hriechov a pozval ťa k tomuto stolu. A ty si sa ani vtedy nestal milosrdnejším.
sv. Faustína hovorí
"Najslávnostnejší okamih môjho života je ten, keď prijímam. Túžim po sv. prijímaní, po každom sv. prijímaní ďakujem Najsvätejšej Trojici..."
«Ja sa nijako zvlášť nepripravujem,“ vravieval sv. Ján z Avily, «pretože som pripravený stále.»
Sv. Ambróz: «Žite tak, aby ste si zaslúžili prijímať denne!»
«Blízka príprava» je správanie sa bezprostredne pred prijímaním.
Sv. Terézia: «Môj Bože, ty sa celkom dávaš mne, ja sa celkom dávam tebe.»
Podľa sv. Františka Saleského je treba «úplne sa podrobiť Božej vôli».
Sv. Alfonz z Liguori: «Príprava má byť obyčajne v úkonoch viery, úcty, pokory, ľútosti, lásky a túžby; hlavné však sú tri: úkony viery, pokory a lásky; k viere sa druží úcta, k pokore ľútosť a k láske túžba.»
Ďalšie účinky sv. prijímania, by sa mohli dať do hesla: Kde je Pán Ježiš tam nie je hriech. Je samozrejme, že prijímanie nás odlučuje od hriechu. KKC 1393
Katechizmus Tridentského koncilu nabáda, aby sa každý pred prijímaním sám seba opýtal, «či žije v mieri s ostatnými, čí miluje skutočne a úprimne svojho blížneho.» Má si spomenúť na slová evanjelia: Keď teda prinášaš dar na oltár a tam si spomenieš, že tvoj brat má niečo proti tebe, nechaj svoj dar tam pred oltárom a choď sa najprv zmieriť so svojím bratom; až potom príď a obetuj svoj dar (Mt 5, 23-24). Eucharistia je sviatosť lásky, zjednotenie. Máme dať Kristovi seba celého, celú svoju osobu. To je, pravdaže, nemožné, ak odopierame dať blížnemu, čo mu patrí.
Oslabenie zlých náklonností.
Pre veľkú lásku ustupujú do pozadia malé záľuby. Láska k Bohu utlmuje lásku k svetu, k telu, duša cíti menej ich príťažlivosť.
Pokrm duše.
Pokrmom sa nahrádzajú straty, obnovujú sily k životu. Eucharistia podľa slov sv. Františka Saleského, hojí duševné straty, dáva silu uskutočňovať činy, zachovávať prikázania, rady a dobré vnuknutia.,
Zdroj horlivosti.
Sv. prijímanie je potrebné zvlášť v dobách životných skúšok, napr. pri prenasledovaní, v silných pokušeniach, v nebezpečenstvách, že by sme mohli stratiť vieru alebo cnosť.
Útecha a radosť.
V Tridentskom katechizme (č. 51) čítame tieto slová: «Prirodzené jedlá slúžia nielen na to, aby zachovávali telo, ale dávajú mu i vzrast; pre chuť sú potom zdrojom nového potešenia a nových sladkostí. Podobne i svätý eucharistický pokrm dušu udržuje a navyše jej dáva prežívať stále väčšiu a väčšiu radosť v Božích veciach. Preto ho právom prirovnávame k manne, v ktorej boli všetky potešenia a všetky chute.»
Sila modlitby.
Modlitba sa koná «skrze Krista nášho Pána», preto ju Otec vypočuje. Eucharistia nás s Kristom spája. Preto máme okamih po sv. prijímaní čo najviac využiť na modlitbu.
Účinky na telo
Eucharistia je pokrm duše, ale i telo má z nej úžitok.
Je to aj prirodzené. Veď je veľká spätosť medzi telom a duchom. Nie je len frázou to staré latinské príslovie: V zdravom tele – zdravý duch. Boh nás stvoril ako jeden komplex. Telo aj dušu. Prichádza k nám v hmotnom chlebe. Akoby zhmotňuje v ňom svoje telo a krv. Myslím, že je prirodzené, že posilňuje aj naše telo.
Vypočítavajú sa štyri výhody, ktoré prinášajú osoh pre telo.
1. Naše telo sa stáva akoby svätostánkom, pripodobňuje sa Panne Márii pri tajomstve vtelenia .
2. Eucharistia pôsobí upokojujúcim spôsobom na zmyslové hnutia.
3. Eucharistiu je nielen ochranou duše, ale i tela, teda i ochranou pri vonkajších nehodách a nebezpečenstvách.
4. Eucharistia zaručujú vzkriesenie a nesmrteľnosť tela.
Pristavíme sa pri prvom úžitku sv. prijímania pre telo: Naše telo sa stáva akoby svätostánkom, pripodobňuje sa Panne Márii pri tajomstve vtelenia.
Na toto vyznačenie a požehnanie často zabúdame. Sv. prijímaním sa veľmi pripodobňujeme P. Márii, ktorá bola prvým svätostánkom. Poznáme príbeh z evanjelia ako Panna Mária dáva súhlas anjelovi Gabrielovi. Budeme si to pripomínať vo štvrtok na slávnosť Zvestovania Pána. P. Mária potom ide k Alžbete s Ježišom v živote. Tak aj človek po sv. prijímaní odchádza z kostola s Ježišom, aby ako Mária s radosťou slúžil a pomáhal iným.
Toto môžeme vlastne prežívať v desiatku ruženca, ktorého si Panna pi návšteve Alžbety v živote nosila.
Osobne sa rád modlím tento desiatok
2. úžitok pre telo: Eucharistia pôsobí upokojujúcim spôsobom na zmyslové hnutia.
Umelecký kritik poznamenal pri jednom obraze: Pred ním by som nemohol urobiť nič zlé. Obraz ho zošľachťoval. Tak môže na nás pôsobiť sv. prijímanie.
Kedy pomáha sv. prijímanie premáhať prílišnú zmyslovosť?
Ak prijímame nielen mechanicky, ale meditujeme, rozmýšľame, čo prijímame.
3. Text mnohých liturgických modlitieb nazýva Eucharistiu je nielen ochranou duše, ale i tela, teda i ochranou pri vonkajších nehodách a nebezpečenstvách a to nielen pri morálnych.
Dosť často sa po sv. prijímaní ako poďakovanie modlia žalmy. 21 Pán je môj pastier. I keby som mal ísť tmavou dolinou, nemusím sa ja báť, lebo je so mnou Pán. Nejaký čas po sv. prijímaní v seminári som pociťoval istotu, že keby som aj letel so priepasti nebojím sa lebo je so mnou Pán. Nemám istotu vo výškach a takto som sa v podvedomí liečil
4. Samotné Kristove slová zaručujú vzkriesenie a nesmrteľnosť tomu, kto je jeho telo (pórov. Jn 6, 58). Preto nazýva sv. Ignác z Antiochie Eucharistiu «liekom nesmrteľnosti». Lev XIII. píše, že sv. hostia «vkladá do nášho tela kvas nesmrteľnosti, zasieva tu semienko nesmrteľnosti».
Nezabúdajme na článok viery : Verím v tela z mŕtvych vzkriesenie. Pán povedal: Kto bude jesť moje telo...
Potreba vzdávania vďaky po sv. prijímaní
-----------------------
Účinky sv. prijímania
Vo filozofii sa to volalo premenenie transsubstanciácia - prepodstatnenie. Podstata chleba sa premieňa na telo Pána Ježiša. Akcidenty – prívlastky ako farba, chuť... ostávajú.
Učenie o prepodstatnení – transsubstanciácia formuloval 4. lateránsky koncil (1215)
Katolícky teológovia v rámci ekumenických dialógov sa snažia o priblíženie sa pojmu transsubstanciácia, pomocou pojmov transfunkcionalizácia (zmena funkcie), transfinalizácia (zmena účelu), transsignifikácia (zmena zmyslu).
Pápež Pavol VI. neodmietol tieto výrazy, ale označuje ich za nedostatočné ak sa spolu s nimi nepoužije aj pojem transsubstanciácia.
Učenie o permanencii – prítomnosť Ježiša Krista v Eucharistii po dobu zachovania spôsobov chleba a vína.
Ostávajú nepodstatné vlastnosti ako farba, chuť chleba, ale podstata chleba premenená v Pána Ježiša nás preniká.
Toto «telesné» spojenie pochopiteľne predpokladá i duchovné zjednotenie v myšlienkach, vo vôli, v želaniach.
Bossuet:« Ježiš prijíma telo nás všetkých, keď my prijímame jeho telo; stáva sa teda pre nás človekom, rozširuje na nás svoje vtelenie».
Mal by žiť ako v Preblahoslavennej Panne Márii .
Božia Matka je so svojím Synom zo všetkých nás spojená najužšie, patrí jej zvláštne miesto v Cirkvi.
Prijímanie Kristovho tela nás teda približuje k nej viac než ktorékoľvek iné pobožnosti.
Cieľom Eucharistie je spojenie s Kristom. Sväté prijímanie ho uskutočňuje. Dostávame však súčasne i akoby prísľub pre budúcnosť, že sa nám podarí toto spojenie udržať vo všetkých okolnostiach života, v myšlienkach, želaniach, skutkoch.
Očistenie od hriechov
Denne sa stretávame s rôznymi udalosťami a stretávame množstvo ľudí. Každá udalosť hovorí k nám inou rečou, každý človek má k nám iný postoj. V množstve týchto príhod sa nájdu okamihy, ktoré stoja za to. Za tie ďakujeme Pánovi času. Ľuďom ďakujeme za ich pekné postoje, ktorými nás prekvapili, lebo nemuseli konať pre nás tak dobre a výhodne.
Budeme ešte hovoriť o odpustení hriechov a Eucharistii. Tridentský koncil odmietol tvrdenie, že by bol hlavný a jediný úžitok z Eucharistie «odpustenie hriechov». Nemožno preto upúšťať od sviatosti pokánia / spovede)Napriek tomu však v omšových modlitbách častejšie prosíme o to, aby nás «toto prijatie tvojho tela a krvi očistilo od viny».
Aby nenastalo nedorozumenie, dodal koncil, že «prijímanie nás zbavuje hriechov ľahkých a ochraňuje od ťažkých». Deje sa to aspoň «nepriamo» (podľa predstavy mnohých teológov). Pekne to vyjadril sv. Bonaventura obrazným spôsobom; «Eucharistia pôsobí, že láska je viac horúca, a tak pomáha stráviť hrdzu hriechov.» Tridentský katechizmus (Č. 53) tvrdí: «Nikto nech nepochybuje o tom, že Eucharistia prepáči a odpúšťa ľahké hriechy, ktorým sa všeobecne hovorí všedné.»
Pokračujeme pri vypočítavaní účinkov sv. prijímania pre človeka. Po odpustení hriechov, sv. prijímanie spôsobuje prepáčenie časných trest.
Všetky dobré skutky majú zvláštnu cenu: sú zadosťučinením za tresty, ktoré sme si zaslúžili. Tým väčšia je táto hodnota, čím väčšia je láska, ktorá nás vedie. Eucharistia rozmnožuje lásku, pôsobí, že všetky naše modlitby a skutky majú väčšiu silu.
V akej polohe majú byť ruky, a čí sa máme prežehnávať so svätenou vodou pri odchode z kostola po sv. omši?
Na polohu rúk nie je predpis. Má vyjadrovať našu úctu. Malo by to byť prirodzené. Ak niekomu poloha našich rúk prekáža, treba sa prispôsobiť. Niekto napr. ostentatívne ako reakcia na zložené ruky ich má spustené vedľa tela – dosť neprirodzené. Nemali by sme robiť niečo proti iným. Všetko by malo byť v úcte k Pánovi.
Máme sa prežehnávať so svätenou vodou pri prídode a odchode z kostola sv. omše ?
Pri príchode a odchode do kostola je to očistenie a uvedomenie si krstu.
Sme Božie deti a ideme do otcovského domu. Na konci? Sú názory, že netreba, lebo čo môžeme pridať k sv. prijímaniu. To je najväčšie posvätenie. Mohlo by nám to uvedomiť: Odchádzam posvätený a šíriť požehnanie
Moc svätej omše